Sunday, July 13, 2008

Marburgvirus


Zelf had ik nog nooit van het Marburg virus gehoord, maar het is de laatste week veel in het nieuws geweest. Een Nederlandse vrouw was 3 weken in Uganda geweest en bij terugkomst in Nederland al snel ziek geworden. Uiteindelijke diagnose was het Marburgvirus wat ze waarschijnlijk in een grot heeft opgelopen. Het schijnt dat vleermuizen deze ziekte bij zich dragen, maar helemaal zeker weten ze dat nog niet. Het ziekteverloop van dit virus is geen pretje. Het begint met griep, vervolgens huiduitslag en daarna hevige bloedingen. Het is (afhankelijk van medische hulp) in 25% tot 90% dodelijk. Zeer ernstig dus! Afgelopen vrijdag is deze vrouw dus ook overleden.

Het ergste van dit hele verhaal is nog wel dat deze ziekte besmettelijk is. Op dit moment worden er 100 mensen in haar omgeving nauwlettend in de gaten gehouden. Zij had er voor gekozen om naar Afrika te gaan en dan weet je dat je risico loopt op rare infecties of virussen. Daar ben ik me ook altijd bewust van geweest toen ik het besluit had genomen om naar Ghana te gaan. Het risico is klein, maar je weet dat het risico er is. Maar nu zijn er allemaal mensen die ook besmet kunnen zijn. Ik hoop van harte dat het maar bij 1 geval blijft!