Sunday, July 27, 2008

Consequenties


De afgelopen maanden zeg ik tegen iedereen die een moeilijke beslissing moet nemen dat je alles moet doen wat je wil en geen obstakels moet zien. Dat is in feite ook zo, maar ik vergeet ook echt niet dat de consequenties soms te groot kunnen zijn voor jezelf of voor je omgeving. En de meeste mensen zijn nu eenmaal niet egoistisch genoeg om die consequenties te aanvaarden.

Ook ik sta wel voor keuzes die voor mij goed zouden kunnen zijn, maar waarbij ik een heleboel mensen voor het hoofd zou stoten. Dat is niet iets wat ik wil. Je moet over het algemeen voor jezelf kiezen, maar soms zijn andere mensen voor mij gewoon belangrijker. Net als bij een hoop andere mensen. Misschien maar goed ook, want ik denk niet dat de wereld er leuker op zou worden.

Maar ergens ben ik wel jaloers op die mensen die gewoon altijd voor hunzelf kiezen. Die mensen zijn niet leuk voor hun omgeving, maar daar lijken ze dan ook geen last van te hebben. Geen gewetenswroeging, gewoon doen. Lijkt me hartstikke makkelijk.

1 comment:

Sanne Scholte said...

"talking about tough decisions"

Het is voor veel mensen ontzettend moeilijk om voor hunzelf te kiezen, echt voor hunzelf te kiezen... ik denk dat je dan ook wel voldoende van jezelf moet houden om een egoistische beslissing te kunnen nemen, en egoistisch zijn is niet altijd negatief, dat kan ook heel positief zijn, juist voor jezelf!

Tja en de consequenties kunnen en willen aanvaarden is ook een punt natuurlijk...maar dat is met elke beslissing, wel of niet egoistisch...

Ik ben wel benieuwd naar je keuzens en hoe die mensen dan voor het hoofd zouden stoten ;-)