Monday, July 21, 2008

Alcohol in het verkeer


Dit artikel vond ik vandaag op internet:


HILVERSUM - Zes op de tien Nederlanders zeggen nooit alcoholische drank te nuttigen als ze nog een auto moet besturen.


Dat blijkt uit een representatieve steekproef onder vijfhonderd automobilisten, die onderdeel uitmaakt van het Nationale Automobilisten Onderzoek van mobiele dienstverlener YPCA.

Een kwart van de ondervraagden drinkt wel eens een borrel voor een rit, maar zorgt er dan voor binnen de wettelijke marges te blijven wat betreft het alcoholpromillage. Twee op de honderd respondenten geven toe wel eens beschonken achter het stuur te zitten.

Ongeveer een op de zes automobilisten maakt regelmatig gebruik van een Bob, oftewel een bestuurder die niet heeft gedronken. Drie op de tien bestuurders doen dat soms en twee op de tien bestuurders zijn zelf altijd de Bob.

Een meerderheid is positief over het invoeren van een verplicht alcoholslot in auto’s. Verkeersminister Camiel Eurlings opperde onlangs deze mogelijkheid voor bestuurders die herhaaldelijk betrapt zijn op rijden onder invloed. Een kwart van de ondervraagden voelt niets voor een verplicht alcoholslot.



Ik verbaas me echt over dit artikel. Persoonlijk vind ik dat niemand met alcohol op moet rijden en daarom denk ik niet dat 6 op de 10 'een mooie score' is. Dat mensen durven met alcohol op te rijden, dat vind ik ongelofelijk. Ik denk zelf altijd dat ik met één drankje beter al niet kan rijden en daarom drink ik helemaal niet. Ik zeg altijd: Je zult net zien dat ik met 1 drankje iemand aanrijd en dan voel ik me mijn leven lang schuldig.


Dat alcoholslot lijkt me inderdaad ook wel een goed idee. Het is toch geweldig dat je auto niet wil starten als je teveel gedronken hebt? Zal niet iedereen vinden, maar ik vind het perfect. Want automilisten die beschonken in de auto stappen maken me kwaad. :D

No comments: