Monday, November 10, 2008

Uitgesloten op geaardheid?


Met veel plezier heb ik vorig tv-seizoen gekeken naar het programma ’40 dagen zonder seks’. Ook met veel verbazing eerlijk gezegd, want als je sommige jongeren hoorden praten… Nu las ik net een bericht in de krant dat dit programma (of eigenlijk de EO) een homoseksuele jongen heeft uitgesloten van deelname op grond van zijn seksuele geaardheid. Dat moet toch niet mogen? Dat vond de Commissie Gelijke Behandeling ook en de EO moest zich vanmiddag verantwoorden.

Wat was het verweer van de EO? Hun beslissing kwam niet voort uit de christelijke identiteit van de omroep. Wanneer er een homo zou meedoen aan het programma zou dat teveel aandacht trekken van de media. De media zou dan schrijven zijn dat de EO homo’s stigmatiseert en moraliserend bezig is. Deze discussie zou ten koste gaan van de focus van het programma. Ze willen juist duidelijk maken dat er ook nog zoiets is als intimiteit en liefde.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Het klinkt mij nogal vreemd in de oren. Ik vind het raar dat dit kan. Maar alles kan in Nederland.

2 comments:

Maruti said...

niets, niet druk om maken, doe ik ook niet :)

Sanne Scholte said...

Hmm jammer dat er nog zulke "narrow minded" people zijn :-(