Tuesday, November 11, 2008

Pijngrens


Wanneer doet iets nu pijn? Wat is de grens? Vorige week nam ik een gehoortest af bij een proefpersoon en ik moest zijn Uncomfortable Level testen, oftewel zijn pijngrens. De proefpersoon krijgt dan een steeds luidere piep aangeboden door de koptelefoon totdat diegene zegt dat het genoeg is. Maar hoe leg je uit aan een proefpersoon wat de pijngrens is? Ik vertelde hem dat ik wilde dat hij mij aan zou geven wanneer het onprettig zou worden. De pijngrens is namelijk voor iedereen persoonlijk en het verschilt ook nog per lichaamsdeel. Volgens mij ben je over je pijngrens als het pijn doet, want op dat moment heb je al pijn. Dus waar ligt die pijngrens dan wel? Net voordat het pijn doet, maar wanneer is dat? Zo gaat een mens dus over zijn grenzen heen. Ook niet iedereen laat duidelijk blijken wanneer iets pijn doet. Zelf loop ik nog wel eens mezelf te verbijten, in plaats van aan te geven dat ik pijn heb. Pijn is dus een weinig objectieve meting. :D

No comments: