Sunday, August 17, 2008

Ik ben gelukkig, jij ook?


De laatste tijd vraag ik me af of we geluk niet als iets vanzelfsprekends beschouwen. Of misschien nog beter, weten we wel wat geluk is? De wereld van nu maakt ons zo materialistisch dat we misschien wel niet meer weten waar het echt om draait in het leven. We willen meer, meer, meer, maar worden we er echt gelukkig van? Is geluk niet een mentaal ding en zit het gewoon in jezelf? We klagen wat af in ons leven, het gras van de buren lijkt altijd groener. Maar als je beter kijkt zie je dat het ook gewoon gras is.

Zelf kan ik oprecht zeggen dat ik tevreden ben met mijn leven. Ik ga doen wat ik leuk vind, ik heb familie die me door dik en dun steunt, mijn beide oma’s leven nog, ik heb geweldige vrienden waar ik elke keer heel gelukkig van word en ik heb ook nog ruimte om leuke dingen te doen. Natuurlijk ben ik ook wel eens jaloers op sommige mensen, maar ik probeer dan altijd te denken dat ze ook ergens een schoonheidsfoutje hebben. Niemand is perfect en misschien is dat maar beter ook.

In Ghana heb ik veel geluk gezien. De kinderen in het weeshuis waren oprecht gelukkig. Ze hadden weinig middelen en weinig eten en toch hadden ze veel plezier in hun leven. Ook de luie Ghanezen die alleen maar langs de weg rond hingen leken veel geluk uit te stralen. In vergelijking met hun zijn we echt veel te zeikerig. Het geluk zit in kleine dingen zei mijn moeder altijd en ze heeft gelijk!

Maar ik kan oprecht zeggen: Ik ben GELUKKIG! Jij ook?

3 comments:

Smitsky said...

Ja hoor , ik ook. Zou nog mooier zijn al meerdere mensen in mijn ogen dat zouden zijn

Anonymous said...

Je moeder heeft gelijk, geluk zit in hele kleine dingen, het is maar net hoe jij het beleefd!

Ik kan je wel zeggen dat ik gelukkig ben, ik heb niks te klagen.

Het gras bij de buren is altijd groener, lijkt het wel, maar zoals de gezegde luidt: ieder huisje heeft zijn kruisje..

Sanne Scholte said...

Je kan niet alleen maar gelukkig zijn, tenminste ik heb dat nog niet meegemaakt dat ik helemaal compleet gelukkig ben met alles...

Heel veel momenten op een dag ben ik wel gelukkig, om kleine dingen, dieren te zien spelen, een gesprek met een vriendin, genietend van de mooie natuur etc...

Maar helaas zijn er ook ongelukkige momenten, maar wellicht zijn die er wel om het evenwicht te bewaren, om in te laten zien waarmee je wel gelukkig kan zijn...

ach wordt een heel verhaal zo haha etc etc etc ;-)