Wednesday, August 6, 2008

Hyves vs. Facebook


De meeste mensen in Nederland weten precies waar je het over hebt als je het over Hyves hebt, maar Facebook is heel wat minder bekend. Eigenlijk zijn deze sites qua platform vergelijkbaar, alleen Hyves wordt vooral in Nederland gebruikt en Facebook over de hele wereld. Nou ja, in ieder geval in veel landen.

Zelf heb ik bij beide websites accounts. Met Facebook kwam ik in aanraking tijdens mijn trip naar Ghana. Daar ontmoette ik allerlei nationaliteiten en zij vroegen of ik me wilde aanmelden bij Facebook. Zo gezegd zo gedaan, maar eigenlijk heb ik me pas de laatste weken volledig verdiept in Facebook.

Hyves heeft wel een veel hippere site qua styling. Facebook doet hopeloos ouderwets aan, vind ik. Daarnaast kan je op Hyves ook nog je profiel pimpen, dus dan wordt zo’n site ook echt herkenbaar. Hyves is ook veel overzichtelijker. Facebook heeft dan weer als voordeel dat je al je contacten over heel de wereld kan bijhouden (gaat toch steeds meer komen met die internationalisering). Je kunt Facebook overigens ook gewoon in het Nederlands krijgen, dus dat is het probleem ook niet.

Maar wat ik echt super vind van Facebook zijn alle applicaties die je kunt gebruiken (die zijn overigens wel in het Engels, volgens mij). Je kunt dus allerlei vreemde dingen op je profiel zetten en grappige tests doen om info te krijgen over dingen die totaal nutteloos zijn. Zo heb ik een tuintje op mijn profiel waarin mensen bloemen voor me kunnen plaatsen, maar een aquarium kan je ook regelen. Verder weet ik nu wanneer ik ga trouwen, hoe snel ik kan typen, op welk muziekinstrument ik lijk, op welk type man ik val, enz. enz. Mijn vrienden geven me eieren, plaatjes van Mickey Mouse, dagen me uit voor een kussengevecht of ik krijg een knuffel. Hilarisch toch?

Ja, ik weet het, het gaat helemaal nergens over, maar dat hoeft toch ook niet altijd? Voor mensen die helemaal enthousiast raken na mijn verhaal, meld je aan bij Facebook(.com). Ik wil je vriendje wel zijn. :)

4 comments:

Anonymous said...

Ik heb facebook gehad, maar na vier dagen was ik erop uitgekeken..

Smitsky said...

Toevallig zag ik bij Dr. Phil een uitzending over Facebook. Die amerikanen maken ook overal een probleem van...

Anonymous said...

Facebook is echt een supersite, het is de essentie van social networking...niet die gepimpte profielentroep van hyves!

Anonymous said...

Hyves overzichtelijk? Het omgekeerde is waar: Facebook is de structuur. Niet voor niets wordt dat wel wereldwijd gebruikt.