Thursday, February 26, 2009

De glimlach


Weten jullie hoeveel effecten een glimlach kan hebben? Zo kunnen we bijvoorbeeld glimlachen als groet, als teken van herkenning, of slechts uit beleefdheid. Een glimlach kan ook dienen als aanmoediging of compliment. Verder bestaan er nog andere sociale interacties waarin de glimlach een functie heeft. Zo kun je glimlachen ter verontschuldiging, als troost of ter bevestiging van een onderlinge verstandhouding. Als je je onzeker of verlegen voelt in een bepaalde situatie, helpt je glimlach om je een houding te geven. De glimlach kan ook dienen als masker om je gevoel te verbergen. Tenslotte doet de glimlach ook dienst als belangrijk hulpmiddel om een gesprek te sturen.

Ik moet dan denken aan mijn periode in Ghana. Soms verstonden de mensen daar ons niet en wij hen niet. Mijn vriendin en ik zeiden dan tegen elkaar; Gewoon glimlachen. We hoopten, denk ik, dat we daarmee in ieder geval duidelijk konden maken dat we geen kwaad in de zin hadden. En het werkt ook. Ik merk dat ik vaak glimlach als ik iets niet helemaal begrijp. Daarnaast probeer ik ook vaak te glimlachen wanneer ik nieuwe mensen ontmoet. Een glimlach redt dan misschien niet de wereld, maar het helpt wel een beetje.

Bron: www.lichaamstaal.nl

2 comments:

BadBunny said...

Hm, als ik je nog eens iets vertel en je glimlacht, dan stel ik voortaan een strikvraag als test of je me begrepen hebt hahaha!

daydreamer said...

Ja, dat lijkt me een verstandig idee. ;)