Wednesday, December 3, 2008

Downdaten


Dit bericht hoorde ik vanavond al op de radio, maar zonet vond ik het ook op internet. Ik moest er zelf heel erg om lachen, dus dit kon ik jullie niet onthouden. Ik had nog nooit van de term downdaten gehoord. Iemand van jullie wel? Downdaten is inder geval hip, dus misschien moet ik er ook maar aan beginnen, haha.

Steeds meer intelligente vrouwen daten dummies

AMSTERDAM - Steeds meer vrouwen gaan downdaten. Hierbij heeft een slimme carrièrevrouw een relatie met een weinig ambitievolle bouwvakker of valt ze voor de oppervlakkige witgoed-verkoper. Is dit toeval of gaan sterke onafhankelijke vrouwen bewust op zoek naar een 'dommere' man?

Lagere status
In Amerika zijn verschillende psychologen het met elkaar eens dat steeds meer vrouwen op zoek gaan naar een man met een lagere status dan zijzelf.
Dit verschijnsel lijkt niet onlogisch, want de laatste jaren kiezen steeds meer vrouwen voor een hogere opleiding en een carrière. Toch vallen ze, volgens de Amerikaanse psychologe Cane niet toevallig op dit soort mannen.

Dominante rol
Vrouwen met hoge funtices hebben veel meer macht op het werk. Ze zijn er gewend aan geraakt. Hierdoor zouden ze ook in hun relatie een dominantie rol willen hebben. Ze worden in hun werk zelden tegengesproken en dat willen ze dan ook in hun relatie en sociale leven. Dit soort vrouwen willen dus overal, altijd en in elk gezelschap de touwtjes in handen nemen en houden.

Zwakker
Echter er zijn ook carrièrevrouwen die puur uit gemak voor een dommere man kiezen. Deze vrouwen moeten op hun werk al hun mannetje staan en hiervoor hebben zij al hun energie nodig. Het komt deze dames daarom beter uit in hun vrije tijd door zwakkere personen omringd te worden, zodat ze niet ook dan nog eens een machtstrijd moeten voeren.

No comments: